خرید مزرعه و زمین؟ 7 نکته مهمی که در خرید باید بدانیم

Farmer cultivates a field plantation of young Riviera potatoes. Weed removal and improved air access to plant roots. Fertilizer with nitrate and plowing soil for further irrigation irrigation.

سرمایه گذاری در مزرعه و زمین های ترکیه یک راه عالی برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری خود و بهره برداری از این بخش است. ترکیه با خاک حاصلخیز، آب و هوای مناسب و حمایت دولت، مقصد اصلی سرمایه گذاری کشاورزی و ساخت و ساز است.

مزرعه و زمین گزینه های محبوبی برای کسانی است که قصد سرمایه گذاری در املاک و مستغلات را دارند. هر دو ویژگی ها و پتانسیل های متفاوتی دارند. در کنار تفاوت بین مزرعه و زمین، مسائل مهمی نیز وجود دارد که باید در هنگام خرید هر دو نوع ملک مورد توجه قرار گیرد.

(photo: Çaykur)

مزرعه چیست؟

مزرعه به زمین های باز اطلاق می شود که برای فعالیت های کشاورزی استفاده می شود. برای حمایت از فعالیت های کشاورزی مانند کشت محصولات کشاورزی، دامپروری یا باغداری استفاده می شود. مزارع معمولاً در مناطق پهنه بندی شده قرار دارند و اغلب نمایانگر یک قطعه زمین بزرگ هستند. بهره وری مزارع به عواملی مانند کیفیت خاک و دسترسی به منابع آبی بستگی دارد. این عوامل بر ارزش میدان و همچنین بهره وری آن تأثیر می گذارد.

 

زمین چیست؟

زمین به طور کلی به ملکی اطلاق می شود که برای ساخت مناسب باشد. می توان از آن برای مقاصد مختلف مانند مسکونی، تجاری، صنعتی یا گردشگری استفاده کرد. قطعه زمین ها نمایانگر مناطقی هستند که تحت طرح های پهنه بندی قرار گرفته اند و برای توسعه یک منطقه خاص آماده شده اند. بنابراین، آنها برای ساخت ساختمان ها یا سازه ها مناسب هستند. اگر بپرسیم صاحبان زمین در مورد چه چیزی بیشتر کنجکاو هستند، احتمالاً درک ارزش زمین بهترین ترین پاسخ خواهد بود. متغیرهای زیادی  مانند موقعیت مکانی آن، امکانات رفاهی اطراف زمین، اندازه، جاده ها و مسیرهای دسترسی روی ارزش زمین تأثیر می‌گذارند.

 

تفاوت بین مزرعه و زمین:

اهداف استفاده:

تفاوت اصلی در اهداف استفاده است. در حالی که مزارع برای کشاورزی و فعالیت های مشابه استفاده می شود، زمین ها در خدمت ساخت و ساز  هستند.

وضعیت منطقه بندی:

در حالی که مزارع عموماً خارج از مناطق پهنه بندی قرار دارند، زمین ها در مناطق مشمول طرح های منطقه بندی قرار دارند.

کیفیت خاک:

بهره وری مزارع به کیفیت خاک بستگی دارد و باید شرایط مناسبی برای کشاورزی داشته باشد. برای زمین، کیفیت خاک اهمیت کمتری دارد.

زیرساخت ها و خدمات:

زمین ها معمولاً نزدیک تر به خدمات زیرساختی قرار دارند، در حالی که مزارع ممکن است دورتر از این خدمات باشند.

پتانسیل سرمایه گذاری:

زمین ها به طور کلی دارای پتانسیل سرمایه گذاری بالاتری هستند زیرا می توان از آنها برای ساخت و ساز و توسعه استفاده کرد که همراه با ارزش افزوده بالاتری است. بازگشت سرمایه گذاری مزارع ممکن است طولانی مدت باشد.

 

مواردی که در هنگام خرید مزرعه باید در نظر بگیرید:

۱- تجزیه و تحلیل خاک: اگر قصد انجام کشاورزی دارید، تجزیه و تحلیل خاک را برای ارزیابی کیفیت و حاصلخیزی خاک انجام دهید.

۲- منابع آب: دسترسی به منابع آب برای کشاورزی مهم است. سیستم های آبیاری را بررسی کنید و برای تامین آب برنامه ریزی کنید.

۳- وضعیت منطقه بندی: اگر می خواهید در زمین بسازید، نقشه های منطقه بندی را بررسی کنید و مجوز بگیرید.

۴- دسترسی حمل و نقل: دسترسی حمل و نقل به میدان برای حمل و نقل و بازاریابی محصولات مهم است.

نکاتی که در خرید زمین باید در نظر بگیرید:

۱- موقعیت مکانی:

موقعیت زمین ها بر استفاده آینده شما تأثیر می گذارد. حمل و نقل، عوامل محیطی و دسترسی مشتری یا مستاجر بالقوه مهم هستند.

۲- برنامه های توسعه:

بررسی کنید که آیا زمین برای استفاده مورد نظر مناسب است یا خیر. از شهرداری مربوطه اطلاعات بگیرید.

۳- وضعیت حقوقی:

برای به دست آوردن اطلاعات در مورد سوابق زمین، وضعیت مالکیت و هر گونه مسائل حقوقی از یک وکیل کمک بگیرید.

۴- خدمات زیرساختی:

بررسی کنید که آیا خدمات زیربنایی مانند برق، آب، گاز طبیعی به زمین آورده شده است یا خیر.

۵-بودجه و هدف سرمایه گذاری:

قبل از خرید، بودجه خود را تعیین کنید و زمینی را انتخاب کنید که با هدف سرمایه گذاری شما مطابقت دارد.

نکاتی که هنگام خرید مزرعه و زمین باید بدانید

هنگام سرمایه گذاری در املاک و مستغلات، مزرعه و زمین ها را می توان ترجیح داد. با این حال، برخی از جزئیات حقوقی و فنی مهم وجود دارد که هنگام خرید چنین املاکی باید در نظر گرفته شود:

۱- وضعیت و اندازه منطقه بندی:

اگر زمینی کوچکتر از ۵۰۰۰ متر مربع باشد این زمین به طور کلی برای ساخت و ساز مناسب نیست. ، قانوناً نمی توانید در آن خانه یا ساختمان بسازید. حتی اگر زمین بزرگتر از 5000 متر مربع باشد، در صورت نبود جاده، گرفتن مجوز ساخت مشکل خواهد بود.

۲- منطقه ساخت و ساز و طرح های پهنه بندی:

اگر مساحت زمین بیش از ۵۰۰۰ متر مربع باشد، مساحت کل خانه ای که قصد ساخت آن را دارید به عنوان یک بخش مستقل اضافه می شود. بنابراین، اگر می خواهید خانه ای به مساحت 150 متر مربع بسازید، زمین باید حداقل 5150 متر مربع باشد. اگر قصد ساخت و ساز دارید، باید برنامه های عمرانی فعلی شهرداری را بررسی کنید.

۴- مناطق حفاظت شده ویژه و آبیاری:

اگر منطقه ای که مزرعه در آن قرار دارد شامل مناطق حفاظتی ویژه یا پروژه های آبیاری باشد، اخذ مجوز برای ساخت خانه می تواند پیچیده تر شود. به عنوان مثال، اگر در دشتی هستید که مرزهای آن توسط اداره کشاورزی استان ترسیم شده است، حتی اگر بزرگتر از ۵۰۰۰ متر مربع باشد، نمی توانید خانه بسازید. محدودیت های مشابهی ممکن است در زمین های پروژه های کانال‌ها و حوضچه ها آبیاری اعمال شود

۴- مناطق حفاظت شده و تعاونی ها:

ساخت خانه در مناطق حفاظت شده یا باغ های سرگرمی تعاونی نیاز به مجوزهای ویژه دارد. خانه ای که در پروژه های باغ سرگرمی تعاونی می سازید به مالکیت مشترک تعاونی تبدیل می شود و شما نمی توانید به تنهایی آن را مطالبه کنید.

۵- تامین برق و آب:

حتی اگر زمینی دارای برق و آب باشد، این به معنای گرفتن مجوز برای ساخت خانه نیست. شهرداری  در صورت عدم اجازه می‌توانند برق و آب را قطع کنند.

۶- مجوز و گواهی ثبت منطقه:

فقط درخواست گواهی ثبت منطقه بندی به معنای قانونی بودن ساختمان نیست. سازه های باید دارای مجوز صادر شده و معتبر باشند در غیر اینصورت می توان آن را تخریب کرد.

۷- وضعیت حقوقی و سوابق ثبتی:

هنگام خرید مزرعه و زمین باید وضعیت حقوقی را به دقت بررسی کنید. شما باید از یک وکیل یا متخصص در مورد سوابق زمین، وضعیت مالکیت و محدودیت های قانونی کمک بگیرید.

به طور خلاصه، هنگام خرید توجه به مقررات محلی و الزامات قانونی مهم است. پیشنهاد می شود با تماس با شهرداری یا اداره ویژه استان، پتانسیل کاربری و وضعیت حقوقی ملک خود را روشن کنید.

این اطلاعات دستورالعمل های عمومی هستند و مقررات و شرایط محلی ممکن است متفاوت باشد. برای به دست آوردن اطلاعات به روز و دقیق مراجعه به منابع رسمی مهم است. هر دو نوع ملک مزایا و خطرات خاص خود را دارند. برای انتخاب درست، باید نیازها و اهداف خود را در نظر بگیرید و با قوانین محلی و مشاوره تخصصی مشورت کنید.

Related posts

راهنمای خرید ویلا در ترکیه (اردیبهشت 1403)

کسب درآمد بیشتر از طریق اجاره خانه در ترکیه

بزرگترین پروژه مسکونی و تجاری در ازمیر کلید خورد