جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اقامت کوتاه مدت ترکیه

اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه در مواد ۳۱ تا ۳۳ قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی شماره ۶۴۵۸ تنظیم شده است. علاوه بر این، مجوزهای اقامت کوتاه مدت در مواد ۲۸ و ۲۹ آیین نامه اجرای قانون اتباع خارجی و خارجی تنظیم شده است. هزینه اخذ اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه بسته به نوع اقامت متفاوت است. به طور کلی، هزینه اخذ اجازه اقامت کوتاه مدت بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار آمریکا است. اتباع خارجی که می توان برای آنها اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه صادر کرد چه کسانی هستند؟ به منظور دریافت اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه لازم تا یکی از شرایط زیر را دارا باشید.

۱.

اتباع خارجی که برای مقاصد علمی تحقیقاتی به ترکیه سفر می کنند.

اتباع خارجی که برای مقاصد علمی تحقیقاتی به ترکیه سفر می کنند، می توانند برای اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه اقدام کنند. برای این منظور، باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • دارای مدرک تحصیلی معتبر در زمینه علمی مورد نظر باشند.
  • دارای دعوتنامه از یک موسسه یا سازمان علمی معتبر در ترکیه باشند.
  • دارای تمکن مالی کافی برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل خود در ترکیه باشند.

شرایط خاص اقامت تحیقاتی ترکیه

  • در صورتی که تحقیقات علمی منوط به مجوز باشد، اتباع خارجی باید از موسسات یا سازمان های ذیربط موضوع تحقیقات علمی مجوز دریافت کنند.
  • در صورتی که تحقیقات علمی مشمول مجوز نباشد، اتباع خارجی موظف به ارائه بیانیه در مورد موضوع تحقیق خود هستند.
  • برای صدور اجازه اقامت برای این دسته از اتباع خارجی، باید از نمایندگان خارجی ما ویزای “تحقیقات علمی” اخذ شود.
۲.

اتباع خارجی که در ترکیه دارای ملک هستند.

اتباع خارجی که در ترکیه دارای املاک هستند، می توانند برای اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه اقدام کنند. برای این منظور، باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • مالکیت مسکونی در ترکیه داشته باشند.
  • ملک باید برای سکونت مورد استفاده قرار گیرد.
  • اعضای خانواده دارای حقوق مشترک یا مالکیت مشترک در محل اقامت باشند.
  • اعضای خانواده شاما همسر، فرزند صغیر و فرزند بالغ (زیر ۲۵ سال) تحت تکفل متقاضی است.
۳.

اتباع خارجی که کسب و کار راه اندازی می کنند و یا در یک شرکت مشغول به کار می شوند.

اتباع خارجی که قصد دارند در ترکیه کسب و کار راه اندازی کنند یا در یک شرکت مشغول به کار شوند، می توانند برای اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه اقدام کنند. در این شرایط ممکن است دعوت نامه یا اسناد مشابه از افراد یا شرکت هایی که با آنها مشغول به فعالیت هستند، درخواست شود.

۴.

اتباع خارجی که در برنامه آموزش ضمن خدمت شرکت خواهند کرد.

مجوزهای اقامت صادر شده برای این منظور، با توجه به مدت زمان برنامه آموزش، بر اساس اطلاعات و اسناد مربوط به محتوا، مدت و محل آموزش ارائه شده توسط موسسه یا سازمانی که آموزش ضمن خدمت ارائه می دهد، صادر می شود.

۵.

اقامت دانشجویی – دانش‌آموزی.

اتباع خارجی که برای تحصیل یا اهداف مشابه از طریق توافق‌نامه‌ها یا برنامه‌های تبادل دانشجو که بین جمهوری ترکیه و سایر کشورها منعقد شده است، از ترکیه بازدید می‌کنند، می‌توانند برای اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه اقدام کنند.

برای این منظور، از اتباع خارجی متقاضی اجازه اقامت درخواست می‌شود که اطلاعات و مدارک متعلق به موسسه یا دانشگاه مربوطه را ارائه نمایند و مدت مجوز اقامت نمی‌تواند از مدت تحصیل یا اهداف مشابه بیشتر باشد.

لازم به ذکر است که دانشجویانی که از جمله برنامه‌های تبادل دانشجوی اراسموس، مولانا، فارابی و غیره هستند و کسانی که ظرف سه ماه از تاریخ ثبت‌نام خود برای دریافت بیمه درمانی همگانی اقدام می‌کنند، نیازی به داشتن بیمه درمانی اضافی ندارند.

اما از کسانی که با عدم مراجعه به مدت سه ماه از تاریخ ثبت‌نام، حق بیمه سلامت عمومی خود را از دست می‌دهند، بیمه درمانی خصوصی درخواست می‌شود.

۶.

اقامت توریستی

اتباع خارجی که برای مقاصد گردشگری به ترکیه سفر می کنند، می توانند برای اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه اقدام کنند.

برای این منظور، از اتباع خارجی متقاضی اجازه اقامت درخواست می شود که اطلاعات و مدارک مربوط به برنامه سفر خود را ارائه نمایند. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

  • مکان، زمان و مدت اقامت در ترکیه
  • اهداف سفر
  • تمکن مالی کافی برای تامین هزینه های سفر و اقامت

در صورت نیاز، ممکن است از شما خواسته شود اطلاعات یا اسنادی بیشتر را ارائه دهید.

۷.

اقامت درمانی.

اتباع خارجی که برای دریافت خدمات درمانی به ترکیه می آیند، می توانند برای اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه اقدام کنند.

برای این منظور، اتباع خارجی باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • دارای بیماری یا آسیبی باشند که نیاز به درمان در ترکیه داشته باشد.
  • به بیماری یا آسیبی که تهدیدی برای سلامت عمومی تلقی می شود، مبتلا نباشند.
  • در بیمارستان های دولتی یا خصوصی ترکیه بستری شوند.

در صورتی که اتباع خارجی مدرکی مبنی بر پرداخت تمام هزینه های درمان خود داشته باشند، نیازی به داشتن بیمه درمانی ندارند. مدت زمان اجازه اقامت مطابق با دوره های درمانی تعیین می شود. اتباع خارجی که هزینه های اقامت، معیشت یا سلامت آنها در طول دوره درمان تحت پوشش نهادها و سازمان های دولتی ذیربط باشد، با تعیین تمکن مالی، نیازی به داشتن بیمه درمانی معتبر ندارند.

در صورت لزوم، می توان از بیمارستان یا مؤسسه و سازمان دولتی مربوطه اطلاعات یا مدارک مربوط به معالجه اتباع خارجی را درخواست کرد. مراحل اجازه اقامت برای همراهان خارجی که برای اهداف درمانی به کشور ما می آیند، در چارچوب موافقت نامه های موجود همکاری بهداشتی و با رعایت مفاد کلی انجام می شود. مگر اینکه در مورد همراهان در توافقنامه، مقرره جداگانه ای وجود داشته باشد.

نکته قابل توجه، طبق ماده الحاقی ۱۴ قانون اساسی خدمات درمانی شماره ۳۳۵۹، برای درخواست مجوز اقامت اتباع خارجی که حداکثر با دو همراه به کشور ما می آیند، نیازی به بیمه درمانی معتبر نیست.

۸.

اتباع خارجی که بنا به درخواست یا تصمیم مراجع قضایی یا اداری ملزم به اقامت در ترکیه هستند.

مدت زمان مجوز اقامتی که برای این منظور صادر می شود، با در نظر گرفتن مدت زمان مشخص شده در تصمیم یا درخواست، تنظیم می شود.

۹.

اتباع خارجی که در صورت از دست دادن شرایط اجازه اقامت خانوادگی خود، به اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه منتقل می شوند

اتباع خارجی که در صورت از دست دادن شرایط اجازه اقامت خانوادگی خود، به اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه منتقل می شوند، شامل موارد زیر می شوند:

  • کسانی که حداقل سه سال با اجازه اقامت خانوادگی در ترکیه اقامت داشته اند و سن هجده سالگی را تکمیل کرده اند.
  • خارجی هایی که با یک شهروند ترکیه ازدواج کرده و پس از سه سال اقامت با اجازه اقامت خانوادگی (سه ساله) طلاق گرفته اند.
  • کسانی که با تصمیم دادگاه ثابت کنند که قربانی خشونت خانگی هستند.

در صورت فوت اسپانسر، کسانی که با اجازه اقامت خانوادگی این شخص باقی می مانند، می توانند بدون نیاز به مدت انتظار، برای اجازه اقامت کوتاه مدت اقدام کنند. 

۱۰.

اتباع خارجی که در دوره های آموزش زبان ترکی شرکت می کنند.

برای این منظور، حداکثر دو بار می توان به یک خارجی که درخواست اجازه اقامت دارد و در موسسه مجاز برای ارائه دوره های زبان ترکی ثبت نام کرده است (باید مجوز وزارت آموزش ملی را داشته باشد) اعطا شود.

اگر طول دوره کمتر از یک سال باشد، مدت اجازه اقامت نمی تواند از مدت دوره تجاوز کند. مؤسسه ارائه دهنده دوره موظف است وضعیت شروع و حضور در دوره خارجی را که برای یادگیری زبان ترکی ثبت نام کرده است به اداره کل استان اعلام کند.

 

۱۱.

اتباع خارجی که از طریق مؤسسات دولتی در ترکیه در آموزش، پژوهش، دوره های کارآموزی و دوره های آموزشی شرکت می کنند.

مدت مجوز اقامت صادر شده برای این منظور نمی تواند بیش از یک سال باشد.

برای اتباع خارجی که هزینه های اسکان، معیشت یا سلامت آنها توسط مؤسسات دولتی ذیربط با تعیین تمکن مالی پوشش داده می شود، نیازی به بیمه درمانی معتبر نیست.

اطلاعات و اسناد مورد نیاز برای اخذ اجازه اقامت ممکن است از مؤسسات دولتی درخواست گردد.

۱۲.

اتباع خارجی که در سرمایه‌گذاران خارجی و خانواده‌های آنها

سرمایه‌گذاران خارجی و خانواده‌های آنها می‌توانند برای اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه اقدام کنند. مدت مجوز اقامت صادر شده برای این منظور، حداکثر پنج سال خواهد بود. این اجازه اقامت شامل همسر و فرزندان زیر سن قانونی یا تحت تکفل اتباع خارجی نیز می شود. با این اصلاحیه که توسط قانون بین‌المللی کار شماره ۶۷۳۵ در قانون شماره ۶۴۵۸ ایجاد شد، هدف آن تشویق خارجی‌های واجد شرایطی است که به اقتصاد کشور کمک می‌کنند و فرآیندهای اجازه اقامت برای خارجی‌ها را تسهیل می‌کند. 

۱۳.

اتباع خارجی که تحصیلات عالی خود را در ترکیه به پایان رسانده و ظرف مدت شش ماه از تاریخ فارغ التحصیلی درخواست داده اند.

برای این منظور، خارجیانی که درخواست اجازه اقامت می کنند، در صورتی که ظرف مدت شش ماه از تاریخ فارغ التحصیلی درخواست دهند، می توانند تنها یک بار اجازه اقامت حداکثر یک ساله دریافت کنند.

۱۴.

اتباع خارجی که شهروند جمهوری ترک قبرس شمالی هستند.

برای اتباع خارجی که برای این منظور درخواست اجازه اقامت می کنند، می توان مجوز اقامت حداکثر برای مدت پنج سال صادر کرد. این قانون به منظور تسهیل اقامت اتباع جمهوری ترک قبرس شمالی در ترکیه وضع شده است.

اتباع خارجی که موفق به اخذ اجازه اقامت از این طریق شوند، می توانند در ترکیه کار، تحصیل و زندگی کنند. 

سوالات متداول اقامت کوتاه مدت ترکیه

اجازه اقامت کوتاه مدت می تواند حداکثر برای دو سال در یک زمان صادر شود. این بدان معناست که اتباع خارجی می توانند اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه را برای دو سال متوالی دریافت کنند. پس از انقضای دو سال، آنها می توانند برای تمدید اجازه اقامت خود اقدام کنند. با این حال، برای برخی از دسته های خاص از اتباع خارجی، اجازه اقامت کوتاه مدت می تواند برای مدت طولانی تری صادر شود. به عنوان مثال، اتباع خارجی که در ترکیه سرمایه گذاری می کنند، می توانند اجازه اقامت کوتاه مدت را برای حداکثر پنج سال دریافت کنند.

برای صدور اجازه اقامت کوتاه مدت، اتباع خارجی باید شرایط مندرج در ماده ۳۲ قانون را داشته باشند. این شرایط عبارتند از:

  • داشتن هدف مشروع برای اقامت در ترکیه
  • عدم مشمولیت ماده ۷ قانون اقامت و اقامت خارجیان
  • داشتن شرایط اقامتی مطابق با استانداردهای عمومی بهداشت و ایمنی
  • مجوز اقامت کوتاه مدت ممکن است به دلایل زیر رد، لغو یا تمدید نشود:
  • عدم برآورده شدن یا حذف یکی از شرایط مورد نیاز برای اجازه اقامت کوتاه مدت
  • استفاده از اجازه اقامت برای مقاصدی غیر از هدفی که برای آن صادر شده است
  • وجود یک تصمیم معتبر اخراج یا ممنوعیت ورود علیه فرد
  • سایر دلایل رد، لغو یا عدم تمدید اجازه اقامت کوتاه مدت

علاوه بر دلایل ذکر شده در بالا، ممکن است دلایل دیگری نیز برای رد، لغو یا عدم تمدید اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه وجود داشته باشد. این دلایل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تخلف از قوانین و مقررات ترکیه
  • عدم پرداخت هزینه های اقامت
  • عدم ارائه مدارک لازم در زمان درخواست تمدید اجازه اقامت
  • اقدامات لازم در صورت رد، لغو یا عدم تمدید اجازه اقامت کوتاه مدت

 

در صورت رد، لغو یا عدم تمدید اجازه اقامت کوتاه مدت، فرد باید ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ تصمیم، اعتراض خود را به اداره کل اتباع خارجی استان محل اقامت خود ارائه دهد. اداره کل اتباع خارجی موظف است ظرف سی روز از تاریخ دریافت اعتراض، به آن رسیدگی کند و تصمیم مقتضی را اتخاذ کند.

در صورت رد اعتراض فرد، وی می تواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ تصمیم، اعتراض خود را به دادگاه تجدید نظر استان محل اقامت خود برای بررسی اقامت کوتاه مدت ترکیه ارائه دهد. دادگاه تجدید نظر موظف است ظرف سی روز از تاریخ دریافت اعتراض، به آن رسیدگی کند و تصمیم مقتضی را اتخاذ کند.

مهاجرت، زندگی و سرمایه‌گذاری در ترکیه

Investment in Turkey

اشتراک خبرنامه رایگان

برای دریافت آخرین خبرها،‌ پیشنهاد‌ها و مقالات ایمیل خود را وارد کنید

ارتباط با ما

Barbaros Mahallesi, Moreleylak Sk. No:2B , Andromeda Residence 34756 Ataşehir/İstanbul

© تمامی حقوق برای لینکین ترکیه محفوظ است. ۱۳۹۹ – ۱۴۰۳

پروژه با موفقیت به صفحه مقایسه افزوده شد.

حداکثر ۳ پروژه را می‌توانید با یکدیگر مقایسه کنید.