ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه به 123 میلیارد دلار رسید

افزایش ذخایر طلا بانک مرکزی ترکیه در سایه کاهش ذخایر ارزی

بر اساس آخرین گزارش‌های بانک مرکزی ترکیه (CBRT)، ذخایر ارزی این بانک در هفته منتهی به ۲۹ مارس، با کاهش ۷۱۸ میلیون دلاری نسبت به هفته قبل، به ۱۲۳ میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار رسید.

طبق داده‌های هفتگی وضعیت مالی و بانکی CBRT که اخیرا منتشر شد، ذخایر ناخالص ارزی بانک مرکزی با کاهش ۱.۹۳ میلیارد دلاری مواجه شده و به ۶۸ میلیارد و ۷۴۸ میلیون دلار رسیده است. در ۲۲ مارس، این رقم ۷۰ میلیارد و ۶۸۱ میلیون دلار بود.

در همین بازه زمانی ذخایر طلای ترکیه نیز  روندی افزایشی داشته و با جهش ۱.۲ میلیارد دلاری، از ۵۳ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار به ۵۴ میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار رسیده است.

در مجموع ذخایر بانک مرکزی ترکیه در هفته منتهی به ۲۹ مارس نسبت به هفته قبل ۷۱۸ میلیون دلار کاهش یافته و از ۱۲۳ میلیارد و ۸۴۴ میلیون دلار به ۱۲۳ میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار رسیده است.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این اقدام با هدف حمایت از ارزش لیر، واحد پول ملی ترکیه، صورت گرفته است. کاهش ذخایر ارزی می‌تواند نشان دهنده دخالت بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز یا تامین مالی واردات باشد. از طرفی، افزایش ذخایر طلا می تواند به عنوان اقدامی برای حفظ ارزش دارایی ها در برابر تورم تفسیر شود. این اقدامات در دراز مدت می‌تواند اقتصاد ترکیه را رشد داده و باعث کاهش تورم و کاهش ریسک سرمایه گذاری در ترکیه شود.

Related posts

دو روایت از نرخ تورم ترکیه: TÜİK در مقابل ENAG

کسب درآمد بیشتر از طریق اجاره خانه در ترکیه

ویزای دیجیتال نومد ترکیه + نحوه درخواست (اردیبهشت 1403)