جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

افزایش 3.6 درصدی صادرات ترکیه در 3 ماهه اول سال 2024

فهرست عناوین مقاله
درخواست مشاوره :
صادرات ترکیه
آخرین به‌روزرسانی مطلب:
صادرات ترکیه در سه ماهه اول سال 2024 با رشدی 3.6 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به 63.7 میلیارد دلار رسیده است. این آمار نشان‌دهنده تداوم روند مثبت صادرات از نیمه دوم سال 2023 است.
فهرست عناوین مقاله

عمر بولات، وزیر تجارت ترکیه، در توییتی از ادامه روند صعودی صادرات ترکیه در ماه مارس خبر داد. وی با اشاره به افزایش ماهانه صادرات گفت: “صادرات ما در مارس 22 میلیارد و 578 میلیون دلار بود که نسبت به ژانویه و فوریه افزایش نشان می‌دهد. این امر نشان‌دهنده تداوم روند مثبت صادرات در ماه مارس است.”
وزارت تجارت همچنین  در بیانیه‌ای کتبی خود جزئیات این آمار را ارائه کرد. بر اساس این بیانیه، صادرات در مارس امسال 4.1 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش یافته، اما همچنان بالاترین رقم سال 2024 به شمار می‌رود.(همچنین بخوانید: قیمت خانه در ترکیه زیر ذره‌بین)

کسری تجارت خارجی در مارس 10.3 درصد کاهش یافت

 

وزیر تجارت ترکیه در این توییت اعلام کرد که کسری تجارت خارجی ترکیه در مارس 10.3 درصد کاهش یافته و به 7.5 میلیارد دلار رسیده است. این افت به دلیل ترکیبی از عوامل، از جمله اثر تقویمی، افزایش صادرات و کاهش واردات نسبت داده می‌شود. این کاهش کسری تجارت خارجی خبر خوشایندی برای اقتصاد ترکیه است و نشان می‌دهد که این کشور در حال حرکت به سمت ثبات و رشد اقتصادی است. همچنین نسبت صادرات ترکیه به واردات در ماه مارس 2024 به 75 درصد افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که ترکیه در حال صادرات بیشتر و وابستگی کمتری به واردات است.

صادرات ترکیه

کالای واسطه‌ای پیشتاز در صادرات ترکیه

 

در همین ماه، صادرات کالاهای واسطه‌ای به 11.3 میلیارد دلار رسید، از این رقم، 8.1 میلیارد دلار را کالاهای مصرفی و 3.1 میلیارد دلار کالاهای سرمایه‌ای تشکیل می‌دهند. در این میان، آلمان با 1.8 میلیارد دلار بیشترین مقصد صادرات ترکیه را داشت و ایتالیا و ایالات متحده با 1.3 میلیارد دلار در رده های بعدی قرار گرفتند. بیشترین صادرات با 2.8 میلیارد دلار مربوط به وسایل نقله موتوری، 2.2 میلیارد دلار دیگ بخار و ماشین آلات و 1.7 میلیارد دلار سوخت های معدنی بود. همچنین صادرات با لیر نسبت به ماه مشابه سال گذشته 47.7 درصد افزایش یافت.
(رکوردشکنی در بازار املاک ترکیه: رونق زمین، مزرعه و املاک تجاری)

 

افزایش 3.6 درصدی صادرات ترکیه در 3 ماهه اول سال 2024

 

در این بیانیه اعلام شده که صادرات این کشور در سه ماهه اول سال 2024 با رشدی 3.6 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به 63.7 میلیارد دلار رسیده است. این آمار نشان‌دهنده تداوم روند مثبت صادرات از نیمه دوم سال 2023 است.

علاوه بر این، واردات در این مدت 12.6 درصد کاهش یافته و به 84.1 میلیارد دلار رسیده است. این امر منجر به کاهش 41.2 درصدی کسری تجارت خارجی به 20.5 میلیارد دلار شده است. بدین ترتیب، کسری تجارت خارجی سالانه که در ماه می 2023 به 122.2 میلیارد دلار رسیده بود، در مارس 2024 در پایان 10 ماه به 92 میلیارد دلار کاهش یافت. انتظار می رود روند افزایش صادرات و کاهش واردات در کل سال 2024 ادامه یابد.
این آمارها نویدبخش چشم‌انداز مثبتی برای اقتصاد ترکیه در ماه‌های آینده هستند. روند صعودی صادرات، کاهش کسری تجارت خارجی و حرکت به سمت ثبات اقتصادی، همگی نشان‌دهنده حرکت این کشور به سمت رشد و رونق بیشتر هستند.

درخواست خدمات مشاوره تخصصی

کارشناسان لینکین آماده کمک به شما هستند. می‌توانید از ظریق واتس‌اپ یا فرم تماس وب‌سایت با ما در ارتباط باشید.

 
سوالی دارید؟

کارشناسان لینکین آماده کمک به شما هستند. می‌توانید از ظریق واتس‌اپ یا فرم تماس وب‌سایت با ما در ارتباط باشید.

 
اشتراک‌گذاری
فیسبوک
توییتر
تلگرام
واتس‌اپ
پرینت صفحه
مهاجرت، زندگی و سرمایه‌گذاری در ترکیه

Investment in Turkey

اشتراک خبرنامه رایگان

برای دریافت آخرین خبرها،‌ پیشنهاد‌ها و مقالات ایمیل خود را وارد کنید

ارتباط با ما

Barbaros Mahallesi, Moreleylak Sk. No:2B , Andromeda Residence 34756 Ataşehir/İstanbul

© تمامی حقوق برای لینکین ترکیه محفوظ است. ۱۳۹۹ – ۱۴۰۳

پروژه با موفقیت به صفحه مقایسه افزوده شد.

حداکثر ۳ پروژه را می‌توانید با یکدیگر مقایسه کنید.