جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقابله با فرار مالیات اجاره مسکن در ترکیه

فهرست عناوین مقاله
درخواست مشاوره :
مالیات اجاره مسکن
آخرین به‌روزرسانی مطلب:
وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه 4.5 میلیون خانه را برای فرار مالیات از اجاره مسکن رصد می‌کند. صاحب خانه‌هایی که سعی می‌کنند مالیات خود را پنهان کنند، شناسایی می‌شوند.
فهرست عناوین مقاله

رصد 4.5 میلیون خانه برای فرار مالیات اجاره مسکن

وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه 4.5 میلیون خانه را برای فرار مالیات اجاره مسکن رصد می‌کند. صاحب خانه‌هایی که سعی می‌کنند مالیات اجاره مسکن خود را پنهان کنند، شناسایی می‌شوند. موضوع نقل و انتقالات کم مبلغ یا واریز پول به حساب‌های دیگر نیز رصد می‌شود.

طبق گزارش روزنامه صباح، وزیر خزانه داری و دارایی، در ماه مارس از انجام یک مطالعه جامع برای شفاف‌سازی در خصوص اعلام درآمد حاصل از اجاره خبر داد و گفت که 4.5 میلیون خانه مورد بررسی قرار گرفته‌اند و به روز رسانی اطلاعات مربوط به آپارتمان‌های لوکس آغاز شده است.

با اطلاعاتی که از اداره ثبت اسناد و املاک، شهرداری‌ها و بانک‌ها به دست می‌آید، فهرست املاک مسکونی در حال به روز رسانی است و شناسایی صاحب خانه‌هایی که درآمد حاصل از اجاره خود را پنهان می‌کنند، آسان‌تر شده است.

صاحب خانه‌هایی که مستأجر دارند، موظف هستند در ماه مارس اظهارنامه خود را به اداره مالیات مربوطه ارائه دهند. موضوع نقل و انتقالات کم مبلغ یا واریز پول به حساب‌های دیگر نیز رصد می‌شود. کسانی که درآمد حاصل از اجاره خود را اعلام نکنند یا کمتر از حد واقعی اعلام کنند، مشمول جریمه درجه اول به میزان دو برابر مالیات اجاره مسکن می‌شوند. علاوه بر این، آنها نمی‌توانند از معافیت 33 هزار لیره‌ای مالیات اجاره مسکن در سال جاری استفاده کنند.

کسانی که املاک و مستغلات را برای سکونت اجاره می‌کنند، می‌توانند در صورت انتخاب روش محاسبه هزینه واقعی، اجاره بهایی که برای محل سکونت خود می‌پردازند را به عنوان هزینه از درآمد حاصل از اجاره خود کسر کنند. همچنین می‌توان کمک‌های مالی، هزینه‌های آموزش، بهداشت و بیمه را از مالیات اجاره مسکن کسر کرد.

مالیات اجاره مسکن

سوالات متداول:

 

چه موقع مهلت ارائه اظهارنامه درآمد اجاره به پایان می رسد؟ آیا حق معافیت مالیات اجاره مسکن کسانی که اظهارنامه ارائه نمی کنند لغو می شود؟

اظهارنامه درآمد اجاره بدون نیاز به مراجعه به اداره مالیات و به صورت الکترونیکی از طریق سامانه اظهارنامه قابل ارائه است. می توان به راحتی به صورت الکترونیکی، چه از منزل و چه از هر مکان دیگری که دارای اتصال به اینترنت باشد، نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام کرد. درآمد اجاره پارسال می بایست در ماه مارس (اسفند/فروردین) اظهار شود.

میزان معافیت برای سال گذشته 21 هزار لیر بود و کسانی که از ابتدای ژانویه (دی) تا انتهای سال، درآمدی بیش از این مقدار داشته اند، موظفند از تاریخ 1 مارس 2024 (11 اسفند 1402) اظهارنامه خود را ارائه کنند. کسانی که اظهارنامه خود را تسلیم نمی کنند، نمی توانند از معافیت مالیات اجاره مسکن بهره مند شوند. کسانی که از بیش از یک محل سکونت درآمد اجاره ای دارند، می توانند فقط برای یکی از محل های سکونت از معافیت استفاده کنند.

صاحب خانه من اجاره را به صورت حضوری دریافت می‌کند، آیا مجازاتی برای این کار وجود دارد؟

مستاجران باید اجاره بهاء را با عنوان “پرداخت اجاره بهاء” از طریق بانک به IBAN ارسال کنند، نه به صورت حضوری یا حواله پول. در غیر این صورت با جریمه عمل غیرقانونی مواجه خواهند شد. علاوه بر این، ممکن است به دلیل فرار مالیات اجاره مسکن مشمول مجازات های دیگری نیز بشوند.

چه زمانی باید مالیات بر درآمد حاصل از فروش ملک (مسکن) را بپردازم؟ مبلغ معافیت برای سال جاری چقدر بوده است؟

اگر ملک (مسکن) خریداری شده ظرف مدت 5 سال به فروش برسد، مالیاتی که باید پرداخت شود “مالیات بر درآمد حاصل از فروش ملک” نامیده می شود. بخشی از درآمد حاصل از فروش خانه در محدوده این مالیات محاسبه و به دولت پرداخت می شود.

21 هزار لیر از این درآمد برای سال گذشته و 33 هزار لیر برای سال 2024 از مالیات بر درآمد معاف است. مودیان مالیاتی که درآمد حاصل از فروش ملک دارند باید درآمد خود را در ماه مارس پس از سالی که درآمد را کسب کرده‌اند گزارش کنند. مالیات می تواند در دو قسط و طی ماه های مارس (اسفند/فروردین) و جولای (تیر/مرداد) پرداخت شود.

مالک خانه باید مالیات بر درآمد حاصل از فروش ملک را بپردازد. کسانی که خانه خود را اجاره می دهند اگر درآمد اجاره سالیانه آنها کمتر از 33 هزار لیر باشد، مالیاتی پرداخت نخواهند کرد. اگر فرد بیش از این مقدار درآمد کسب کند، 33 هزار لیر به عنوان معافیت در نظر گرفته می شود و مبلغ باقیمانده مشمول مالیات خواهد بود.

مالیات اجاره مسکن

آیا می توانم هزینه های بازسازی خانه را از مالیات کسر کنم؟

کلیه هزینه های مربوط به مسکن می توانند در هنگام ثبت اظهارنامه درآمد اجاره از مالیات کسر شوند. کافیست مدارک را به همراه فاکتورها نگهداری کنید و در صورت درخواست ارائه دهید. همچنین می توان کمک های مالی، هزینه های آموزش، بهداشت و بیمه را از مالیات بر درآمد اجاره کسر کرد.

خانه ام را اجاره داده ام اما خودم در شهر دیگری اجاره نشین هستم. آیا می توانم اجاره ای که می پردازم را به عنوان هزینه اظهار کنم؟

کسانی که املاک خود را اجاره می دهند و خودشان هم اجاره نشین هستند، می توانند در صورت انتخاب روش محاسبه هزینه واقعی، هزینه اجاره ای که برای محل سکونت خود می پردازند را به عنوان هزینه از درآمد اجاره ای که به دست می آورند، کسر کنند. اجاره پرداختی توسط شخص در کشور خارجی قابل کسر نیست.

اگر اجاره وجود نداشته باشد یا اجاره ناچیز باشد، “اجاره بهاء مشابه” به عنوان پایه در نظر گرفته می شود. در مواردی که املاک به صورت رایگان در اختیار دیگران قرار می گیرد و یا هزینه اجاره کمتر از اجاره بهاء مشابه است، اصل اجاره بهاء مشابه برای محاسبه لحاظ می شود.

اگر خانه ام را بعد از 5 سال بفروشم، آیا باید مالیات اجاره مسکن بپردازم؟

اگر املاک پس از پایان دوره 5 ساله به فروش برسد، درآمدی که از این راه عاید شما می‌شود، مشمول مالیات نخواهد بود. اگر خرید و فروش املاک توسط یک سازمان انجام شود، به عنوان درآمد تجاری تلقی می شود.

اکتساب املاک بدون پرداخت وجه مشمول مالیات بر درآمد حاصل از فروش ملک نمی شود. اگر خانه ای از طریق ارث به شما برسد و بعداً آن را بفروشید، درآمد حاصل از فروش مشمول مالیات نمی‌شود.

درخواست خدمات مشاوره تخصصی

کارشناسان لینکین آماده کمک به شما هستند. می‌توانید از ظریق واتس‌اپ یا فرم تماس وب‌سایت با ما در ارتباط باشید.

 
سوالی دارید؟

کارشناسان لینکین آماده کمک به شما هستند. می‌توانید از ظریق واتس‌اپ یا فرم تماس وب‌سایت با ما در ارتباط باشید.

 
اشتراک‌گذاری
فیسبوک
توییتر
تلگرام
واتس‌اپ
پرینت صفحه
مهاجرت، زندگی و سرمایه‌گذاری در ترکیه

Investment in Turkey

اشتراک خبرنامه رایگان

برای دریافت آخرین خبرها،‌ پیشنهاد‌ها و مقالات ایمیل خود را وارد کنید

ارتباط با ما

Barbaros Mahallesi, Moreleylak Sk. No:2B , Andromeda Residence 34756 Ataşehir/İstanbul

© تمامی حقوق برای لینکین ترکیه محفوظ است. ۱۳۹۹ – ۱۴۰۳

پروژه با موفقیت به صفحه مقایسه افزوده شد.

حداکثر ۳ پروژه را می‌توانید با یکدیگر مقایسه کنید.